- مقدمه: معدن در گذر زمان
اغلب، معدنکاری به دلیل مقاومت در برابر تغییراتی از جنس نوآوری و تکنولوژی ، مورد انتقاد قرار میگیرد. گزارش های اخیر، صنعت معدن را دارای کمبود انباشته نوآوری تحولآفرین توصیف می کنند، به عبارت دیگر در این صنعت به شدت شاهد کمبود نوآوری هستیم.
فعالان معدنی از نظر فنی محافظه کار و از ریسک گریزان هستند، اما هیچ بعید نیست که یک شبه با فناوری روبرو شویم که بتواند انقلابی در صنعت ما ایجاد کند و باعث شگفتی ما بشود.
علیرغم قرنها توسعه فناوری، صنعت معدن همچنان به همان روال همیشه کار خودش را ادامه می دهد. ما سنگ ها را خرد و مواد را حمل می کنیم. ماشین آلات ما بزرگتر شدهاند و تجهیزات مان پیچیده تر، اما بسیاری از عملیات معدنکاری امروزه ما برای فردی که از ۵۰ تا ۱۰۰ سال پیش به طور ناگهانی به زمان ما آمده است، کاملاً آشناست.
شاید بتوان گفت معدنکاری از این نظر به عملیات نظامی بیشباهت نیست ولی هیچ کس نمیتواند ادعا کند که ارتش ۵۰ سال پیش، مشابه امروز است. مطمئناً مشکلاتی مثل مناطق دور از شهر، خطرات معدنکاری و مقیاس بزرگ را با ایجاد نوآوری ها میشود با موفقیت حل کرد.
- آینده بخش معدن :
بهرهگیری از «تحول دیجیتال و هوشمندسازی» که مفهومی جدید در صنایع معدنی محسوب میشود، به ایمنسازی، افزایش بهرهوری و کارایی در معادن منتج خواهد شد. نوآوری و تحول واقعی زمانی در صنایع معدنی رخ میدهد که این صنعت خلاقیت، دانش و استعداد فناورانه و نوآورانه نسل جوان را جذب و در ادامه مورد بهرهبرداری قرار دهد.
مدل های کسب و کارهای معدنی در آینده به سمت مدل های دیجیتالی و بر مبنای توسعه پایدار پیش خواهند رفت. معدنکاری پایدار بر مبنای بازسازی معدن، مدیریت آب و انرژی، ایمنی، بهداشت و محیط زیست خواهد بود، هم چنین فناوری های مورد استفاده شامل اینترنت اشیا، اینترنت G۵، پهپادها، چاپ سه بعدی، رباتیک، بلاکچین، رایانش ابری، سیستم های ماینتورینگ از راه دور و … می باشند. این فناوری ها شامل ماشین ها، ابزار، پهپادها و … خواهند بود. تا سال ۱۴۳۰، نقش منابع انسانی به کمترین میزان خود خواهد رسید، به طوری که اینترنت اشیا و هوش مصنوعی میتوانند کنترل کامل معادن را در دست گیرند. اما در سال ۱۴۴۰ معادن به طور کامل اتوماتیک شده و انسانها فقط صاحب معدن خواهد بود، در حالیکه هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و رباتیک مدیریت معادن را انجام خواهند داد.
- اهداف حضور شرکت های فناور در expo 2021 دبی:
- ایجاد و تقویت برند ملی در حوزه معدن و صنایع معدنی با استفاده از فناوری های نوین
- افزایش سهم بازار کالاها و خدمات حوزه معدن در بازار های جهانی و صادراتی
- ایجاد زمینه های مطلوب در راستای ورود شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها حوزه معدن و صنایع معدنی به بازارهای جهانی
- کمک به بهبود وضعیت معادن و صنایع معدنی کشور با رسوخ فناوری های نوین
- شبکه سازی بین فعالین و سرمایه گذاران حوزه معدن با استارتاپ ها و شرکتهای دانش بنیان این حوزه
- ارائه طرح های برتر به سرمایه گذاران خارجی