درباره کارگاه
مدیران صنعت، امروز در ایران در شرایط عدم قطعیت و در بین کارهای بیشمارِ روزمره خود، با مسائل بیشماری روبرو هستند. مسائلی که میتواند به مرور آنها را از فکرکردن به توسعه و آیندههای متفاوت دور کند. تحول دیجیتال زمینهای است که در میانِ این بیشمار موضوع روزمره، ممکن است نادیده بماند، در حالیکه میتواند پاسخی به چالشهای فرساینده روزمره و برنامهای مطمئن برای توسعه فردا باشد.
آشنایی با تحول دیجیتال، تاریخچه و ضرورتِ آن، استراتژیهای پیادهسازی و تاثیراتِ محیطیِ آن، برنامهریزی بر اساس سناریو، چالشهای برنامهریزی پابرجا در هوشمندسازی معدن و صنایع معدنی و آشنایی با راهکارها و زیرساختهای فناوری برای تحول دیجیتال در صنایع موضوع دوره آموزشی فشردهای است که «آکادمی آنسو» در راستای اهدافِ خود برای ارتقاء دانش و مهارت در واحدهایِ صنعتی و کسبوکارهای نوآور و در پیوند با اهدافِ صندوق سرمایهگذاریِ خطرپذیر «آن» برای هوشمندسازی صنعت برگزار میکند.
- ۳۲ ساعت آموزش
- رویداد ۴ ساعته
- زمان برگزاری: زمستان ۱۴۰۲
- پیشنیاز: تجربه مدیریت/ تحصیلات تکمیلی
- نحوه برگزاری: به صورت حضوری
- برگزاری جلسات دوره در مراکز صنعت و فناوری
- مخاطبین: مدیران ارشد و میانی صنایع/ کسبوکارهای نوآور و فناور/ دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای مرتبط
- ارائهی گواهینامه پایان دوره
- بازدید یک روزه از صنعت در زنجان
- بازدید از مراکز پیشرو حوزه صنعت ۴ در آلمان
- شهریه دوره: ۱۵ میلیون تومان (بدون هزینه بازدیدآلمان)
اهمیت تحول دیجیتال برای مدیران صنایع و کسبوکارها
تحول دیجیتال، بهکارگیری قابلیتهای فناوری دیجیتال برای بهبود رویههای عملیاتی است. صنایع و کسبوکارها با مرور فرآیندهای موجود و بهروزرسانی و تلفیق آنها با فناوری دیجیتال، بهترین فرصت پایدار ماندن را در دنیای تغییرات سریع فناوری و نوآوری برای خود فراهم میکنند. سازمانهایی که میخواهند در دنیای مدرن امروز که فناوری هر روز در حال تغییر و پیشرفت است، موفق شوند، باید بعد از پاسخ به سوال «تحول دیجیتال چیست؟» اهمیت آن را برای خود مشخص کنند. آنها باید فرآیندهای خود را انطباق و تغییر دهند، تا بتوانند برای آینده آماده باشند. سازمانها باید یاد بگیرند وضع موجود را به چالش بکشند، آزمایش کنند و خارج از چارچوب فکر کنند.
اهداف و دستاوردهای کارگاه
این کارگاه با هدف آشنایی مدیران صنعت با ضرورت و نحوهی پیادهسازی تحول دیجیتال و آشنایی مدیران اکوسیستم نوآوری با چالشها و ظرفیتهای صنعت برگزار میگردد.
از مهمترین دستاوردهای آن عبارت است از:
آشنایی با مفاهیم و ضرورت تحول دیجیتال و آشنایی با روشهای پیادهسازی تحول دیجیتال
یافتن راهحلهای جدید مبتنی بر فناوری برای مسائل و مشکلات در صنعت
آشنایی با صنعت، امکان شبکهسازی متقابل میان اکوسیستم نوآوری و صنعت و امکان تبادل تجربه
آشنایی با فناوریهای انقلاب صنعتی چهارم
آشنایی با برنامهریزی بر اساس سناریو و مدیریت عدم قطعیتها
آشنایی با تاثیرات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و محیط زیستی تحول دیجیتال
برنامه زمانبندی کارگاه
محتوای کارگاه
مدرس: دکتر مهدی محمدی
- مروری تاریخی بر اقتصاد فناوری و ظهور اقتصاد دیجیتال
- مفهوم و ابعاد اقتصاد دیجیتال و روندهای کلیدی آن
- بنگاه دیجیتال و مفهوم ارزش در اقتصاد دیجیتال
- اکوسیستم اقتصاد دیجیتال و الگوهای رشد مبتنی بر نوآوری باز
- مدل های کسب و کار نوین در اقتصاد دیجیتال
- اقتصاد اشتراکی و ابعاد آن
- بازارهای دیجیتال و کاربردهای فناوری های نوین (AI، IOT و …)
- بازارهای دیجیتال و دیجیتالی شدن صنایع سنتی
مدرس: دکتر رسول سرائیان
- مقدمه ای بر تحول دیجیتال
- تحول دیجیتال، انتخاب یا شرطی برای بقا
- چیستی تحول دیجیتال
- معماری دیجیتال در سازمان
- چگونگی تحول دیجیتال
- معرفی فریم ورکهاو نقشه راه دیجیتالی شدن کسب و کارها
- رهبری در سازمان و تحول دیجیتال
- فرهنگ و سرمایه انسانی دیجیتال
- چالشها و عوامل کلیدی موفقیت در تحول دیجیتال
- نقش رهبران در موفقیت یا شکست تحول دیجیتال
مدرس: دکتر سعید روحانی
- مرور تحولات داده محور کسب و کار و صنعت
- روندهای فناوری ٢٠٢٣
- مبانی هوش مصنوعی
- شبکه های عصبی
- پردازش زبان طبیعی NLP
- متن کاوی، داده کاوی
- پردازش تصویر
- چت بات ها ، chat GPT
- معماری هوش مصنوعی در صنعت
- کاربردهای هوش مصنوعی
- آینده هوش مصنوعی
مدرس: محمد قیصری
تحول دیجیتال و فناوریهای نوین دیجیتالی
- تحول دیجیتال
- کلان داده
- پردازش ابری
- هوش مصنوعی
- واقعیت مجازی و افزوده
- اینترنت اشیا
- مبانی و معماری اینترنت اشیا
- مفاهیم اینترنت اشیا
- معماری لایهای اینترنت اشیا
- لایه سخت افزار اینترنت اشیا
- لایه ارتباطات اینترنت اشیا
- لایه پلتفرم اینترنت اشیا
- لایه اپلیکیشن اینترنت اشیا
- امنیت اینترنت اشیا
- کاربردها و پروژههای اینترنت اشیا
- کاربردهای اینترنت اشیا در بخشهای مختلف
- ساختمان هوشمند
- شهر هوشمند و زیرساختهای شهری
- محیط زیست هوشمند
- دامپروری و کشاورزی هوشمند
- صنعت هوشمند
- بررسی نمونههای اجرایی و پیادهسازیشده
- روشهای توسعه محصولات و تجاریسازی اینترنت اشیا
- معماری راهکارهای اینترنت اشیا
- تدوین نقشه راه توسعه محصولات اینترنت اشیا
- روشهای توسعه محصولات MVP
- تدوین طرح تجاری محصولات اینترنت اشیا
مدرس: دکتر مصطفی مرشدی
- متاورس
- فناوریهای تشکیلدهنده متاورس
- آشنایی با صنعت XR و نقش آن در صنعت
- واقعیت مجازی
- واقعیت افزوده
- واقعیت ترکیبی
مدرس: پروانه فخیم قاسمزاده
- تاثیر فناوری بر تحول دیجیتال در صنعت
- رایانش ابری
- دادههای بزرگ و هوش مصنوعی
- اینترنت اشیا
- میکروسیسها و SOA
- نگاهی اجمالی به سایر فناوری ها کردن و مصاحبه شدن در حوزه محصول
مدرس: دکتر عزیز علیزاده
- شناسایی موضوع اصلی (آینده هوشمندسازی صنعت)
- شناسایی عوامل کلیدی و پیشرانهای اصلی
- رتبهبندی نیروهای پیشران و یا عدم قطعیتهای شناساییشده بر اساس میزان اهمیت و میزان تاثیرگذاری
- انتخاب منطق سناریوها
- پربار کردن سناریوها از لحاظ تحلیلی و مفهومی و ایجاد درک عمیق
- تحلیل مضامین سناریوها
مدرس: دکتر نفیسه آزاد
- صنعت ۴ و جامعه ۵: مفاهیم، ابعاد و چشمانداز
- صنعت ۴ و بازار کار: شایستگیهای انسانی، تولید شغل، مصرف شغل
- صنعت ۴ و ساختارهای اقتصادی، محیط زیستی و حقوقی