درباره کارگاه
مدیران صنعت، امروز در ایران در شرایط عدم قطعیت و در بین کارهای بیشمارِ روزمره خود، با مسائل بیشماری روبرو هستند. مسائلی که میتواند به مرور آنها را از فکرکردن به توسعه و آیندههای متفاوت دور کند. تحول دیجیتال زمینهای است که در میانِ این بیشمار موضوع روزمره، ممکن است نادیده بماند، در حالیکه میتواند پاسخی به چالشهای فرساینده روزمره و برنامهای مطمئن برای توسعه فردا باشد.
آشنایی با تحول دیجیتال، تاریخچه و ضرورتِ آن، استراتژیهای پیادهسازی و تاثیراتِ محیطیِ آن، برنامهریزی بر اساس سناریو، چالشهای برنامهریزی پابرجا در هوشمندسازی معدن و صنایع معدنی و آشنایی با راهکارها و زیرساختهای فناوری برای تحول دیجیتال در صنایع موضوع دوره آموزشی فشردهای است که «آکادمی آنسو» در راستای اهدافِ خود برای ارتقاء دانش و مهارت در واحدهایِ صنعتی و کسبوکارهای نوآور و در پیوند با اهدافِ صندوق سرمایهگذاریِ خطرپذیر «آن» برای هوشمندسازی صنعت برگزار میکند.
- ۴۰ ساعت (آموزشی و بازدید)
- زمان برگزاری: تابستان ۱۴۰۳
- پیشنیاز: تجربه مدیریت/ تحصیلات تکمیلی رشتههای مرتبط
- نحوه برگزاری: به صورت حضوری
- برگزاری جلسات دوره در مراکز صنعت و فناوری
- مخاطبین: مدیران ارشد و میانی صنایع/ کسبوکارهای نوآور و فناور/ دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای مرتبط
- ارائهی گواهینامه پایان دوره
- بازدید یک روزه از صنعت در زنجان
- بازدید از مراکز پیشرو حوزه صنعت ۴ در آلمان
- شهریه دوره: ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان (با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و بدون هزینه بازدیدآلمان)
اهمیت تحول دیجیتال برای مدیران صنایع و کسبوکارها
تحول دیجیتال، بهکارگیری قابلیتهای فناوری دیجیتال برای بهبود رویههای عملیاتی است. صنایع و کسبوکارها با مرور فرآیندهای موجود و بهروزرسانی و تلفیق آنها با فناوری دیجیتال، بهترین فرصت پایدار ماندن را در دنیای تغییرات سریع فناوری و نوآوری برای خود فراهم میکنند. سازمانهایی که میخواهند در دنیای مدرن امروز که فناوری هر روز در حال تغییر و پیشرفت است، موفق شوند، باید بعد از پاسخ به سوال «تحول دیجیتال چیست؟» اهمیت آن را برای خود مشخص کنند. آنها باید فرآیندهای خود را انطباق و تغییر دهند، تا بتوانند برای آینده آماده باشند. سازمانها باید یاد بگیرند وضع موجود را به چالش بکشند، آزمایش کنند و خارج از چارچوب فکر کنند.
اهداف و دستاوردهای کارگاه
این کارگاه با هدف آشنایی مدیران صنعت با ضرورت و نحوهی پیادهسازی تحول دیجیتال و آشنایی مدیران اکوسیستم نوآوری با چالشها و ظرفیتهای صنعت برگزار میگردد.
از مهمترین دستاوردهای آن عبارت است از:
آشنایی با مفاهیم و ضرورت تحول دیجیتال و آشنایی با روشهای پیادهسازی تحول دیجیتال
یافتن راهحلهای جدید مبتنی بر فناوری برای مسائل و مشکلات در صنعت
آشنایی با صنعت، امکان شبکهسازی متقابل میان اکوسیستم نوآوری و صنعت و امکان تبادل تجربه
آشنایی با فناوریهای انقلاب صنعتی چهارم
آشنایی با برنامهریزی بر اساس سناریو و مدیریت عدم قطعیتها
آشنایی با تاثیرات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و محیط زیستی تحول دیجیتال
برنامه زمانبندی کارگاه
میزبانان کارگاه
شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان
شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان (سهامی عام) بهعنوان یکی از بزرگترین شرکتهای سرمایهگذاری گروه مالی گردشگری، باهدف سرمایهگذاری در طرحها و پروژههای تخصصی حوزه صنعت و معدن کشور تاسیس شده است.
گروه فناوری ارتباطات و اطلاعات شاتل
گروه فناوری ارتباطات و اطلاعات شاتل، بزرگترین مجموعهی فعال در حوزهی ارائهی خدمات دسترسی به اینترنت و راهکارهای ارتباطی اینترنتی در کشور است. شاتل همچنین ارائه کنندهی خدمات ارتباطی همراه با نام تجاری شاتل موبایل و خدمات آنلاین فیلم و سرگرمی (VOD) در وبسایت و اپلیکیشن نماواست.
گروه کارآفرینی پنتـــر
گروه کارآفرینی پنتـــر بعنوان مجموعهای دانشبنیان، نوآور و نانو فناور با برخورداری از ژنوموگرافی چابک، جسور و باهوش و مبتنی بر استراتژی بازاریابی چالشگر میکوشد تا مدل ”کارآفرینی مبتنی بر برند سازی را در مسیر توسعه پایدار زیستبوم کارآفرینی کشور بکارگیرد.
مرکز نوآوری نکسترا
شتابدهنده نکسترا، تیمهای دارای ایدههای نوآورانه و سود ده در ۵ حوزه اینترنت اشیاء، شهر هوشمند، امنیت سایبری، فناوریهای ارتباطاتی و مخابراتی و بلاکچین را توسط تیم حرفهای و متخصص خود ارزیابی میکندو تلاش میکند امکاناتی اعم از یادگیری، طراحی مدل کسبوکار، بازاریابی کسبوکار، نوشتن طرح توجیهی برای سرمایهگذار و قرارگیری در معرض شبکهای از سرمایهگذاران و در نهایت جذب سرمایه مورد نیاز را برای تیم فراهم کند.
گروه صنعتی و معدنی زرین
گروه صنعتی و معدنی زرین یکی از بزرگترین و پیشروترین شرکتهای تولیدکننده کنسانتره و شمش سرب و روی در ایران و خاورمیانه است. این گروه با بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته و نیروی کار متخصص، در اکتشاف، استخراج، فرآوری و تغلیظ مواد معدنی فعالیت میکند و از طریق تولید محصولات استراتژیک، ارزش افزوده بالایی ایجاد میکند.
محتوای کارگاه
مدرس: دکتر مهدی محمدی
- مروری تاریخی بر اقتصاد فناوری و ظهور اقتصاد دیجیتال
- مفهوم و ابعاد اقتصاد دیجیتال و روندهای کلیدی آن
- بنگاه دیجیتال و مفهوم ارزش در اقتصاد دیجیتال
- اکوسیستم اقتصاد دیجیتال و الگوهای رشد مبتنی بر نوآوری باز
- مدل های کسب و کار نوین در اقتصاد دیجیتال
- اقتصاد اشتراکی و ابعاد آن
- بازارهای دیجیتال و کاربردهای فناوری های نوین (AI، IOT و …)
- بازارهای دیجیتال و دیجیتالی شدن صنایع سنتی
مدرس: دکتر رسول سرائیان
- مقدمه ای بر تحول دیجیتال
- تحول دیجیتال، انتخاب یا شرطی برای بقا
- چیستی تحول دیجیتال
- معماری دیجیتال در سازمان
- چگونگی تحول دیجیتال
- معرفی فریم ورکهاو نقشه راه دیجیتالی شدن کسب و کارها
- رهبری در سازمان و تحول دیجیتال
- فرهنگ و سرمایه انسانی دیجیتال
- چالشها و عوامل کلیدی موفقیت در تحول دیجیتال
- نقش رهبران در موفقیت یا شکست تحول دیجیتال
مدرس: دکتر نفیسه آزاد
- شناسایی موضوع اصلی (آینده هوشمندسازی صنعت)
- شناسایی عوامل کلیدی
- شناسایی پیشرانهای اصلی
مدرس: دکتر عزیز علیزاده
- رتبهبندی نیروهای پیشران و یا عدم قطعیتهای شناساییشده بر اساس میزان اهمیت و میزان تاثیرگذاری
- انتخاب منطق سناریوها
- پربار کردن سناریوها از لحاظ تحلیلی و مفهومی و ایجاد درک عمیق
- تحلیل مضامین سناریوها
مدرس: محمد قیصری
تحول دیجیتال و فناوریهای نوین دیجیتالی
- تحول دیجیتال
- کلان داده
- پردازش ابری
- هوش مصنوعی
- واقعیت مجازی و افزوده
- اینترنت اشیا
- مبانی و معماری اینترنت اشیا
- مفاهیم اینترنت اشیا
- معماری لایهای اینترنت اشیا
- لایه سخت افزار اینترنت اشیا
- لایه ارتباطات اینترنت اشیا
- لایه پلتفرم اینترنت اشیا
- لایه اپلیکیشن اینترنت اشیا
- امنیت اینترنت اشیا
- کاربردها و پروژههای اینترنت اشیا
- کاربردهای اینترنت اشیا در بخشهای مختلف
- ساختمان هوشمند
- شهر هوشمند و زیرساختهای شهری
- محیط زیست هوشمند
- دامپروری و کشاورزی هوشمند
- صنعت هوشمند
- بررسی نمونههای اجرایی و پیادهسازیشده
- روشهای توسعه محصولات و تجاریسازی اینترنت اشیا
- معماری راهکارهای اینترنت اشیا
- تدوین نقشه راه توسعه محصولات اینترنت اشیا
- روشهای توسعه محصولات MVP
- تدوین طرح تجاری محصولات اینترنت اشیا
بازدید از مراکز پیشرو حوزه صنعت ۴ در آلمان
آلمان به عنوان کشوری پیشرو در حوزه صنعت ۴.۰ و یکی از قطبهای اصلی تحول دیجیتال، بهترین مکان برای تبادل دانش، تخصص و فناوری است. آکادمی آنسو با همکاری اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان، این برنامه را جهت افزایش دانش و کسب بینش از مدیران موفق صنایع و شرکتهای ایرانی برنامهریزی کرده است.
در این برنامه که در تاریخ ۱۲ الی ۱۹ نوامبر ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد، بازدید از مقاصدی چون نمایشگاه SPS، کارخانه Audi، موزهی آلمان در مونیخ، استادیوم آلیانس آرنا، تور کارخانه گروه BMW، استدلر و فابر کاستل برنامهریزی شده است.
رویداد هکاتون AI در صنعت
آکادمی آنسو با همکاری مرکز نوآوری نکسترا هکاتون AI در صنعت را در ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۳ برگزار میکند.
این هکاتون با موضوع «پیادهسازی سیستم هوشمند تشخیص خودکار کلاه هوشمند» و با هدف فرصت شبکهسازی صنعت و اکوسیستم نوآوری، آشنایی با تنوع مسائل صنعت و قابلیتهای فناوری و تجربه به کارگیری هوش مصنوعی به عنوان راهحل برای صنعت برنامهریزی شده است.