مدیریت محصول چیست؟
مدیریت محصول (Product Management) یک شغل میان رشتهای است که به دلیل طیف گسترده از وظایف استراتژیکی که شامل میشود، پیچیدگیهای زیادی دارد. به صورت خلاصه میتوان گفت که مدیریت محصول مجموعهای از عملیات بههم پیوسته است که با ایجاد ارتباط میان مدیران شرکت و تیم توسعه و تطابق اهداف سازمان با اهداف محصول، در فرآیند توسعه، راهاندازی بازار، پشتیبانی و بهبود مستمر در طول چرخهی حیات محصول آن را هدایت میکند.
اکثر وظایف یک مدیر محصول به شرح زیر است:
- انجام تحقیقات
- توسعه استراتژی
- ابلاغ برنامهها
- هماهنگی توسعه
- اقدام با توجه به تجزیه و تحلیل دادهها
سرفصلهای دوره
سازمان | تعریف سازمان و سطوح بلوغ سازمان تعریف استارتاپ تفاوت استارتاپ با سازمان بالغ |
بوم کسب و کار | بوم کسب و کار بیزینس پلن |
تحلیل بازار | تعریف بازار و محیط کسب و کار ماتریس SWOT پایش رقبا |
محصول و فیچر | تعریف محصول تعریف فیچر اجزای محصول چرخه عمر محصول تعریف فیچر اولویت بندی فیچر ها چه زمانی فیچر را اضافه نمی کنیم؟ بعد از افزودن فیچر چه می کنیم؟ حذف محصول و فیچر پرتگاههای محصول (سناریوهای شکست محصول) |
فرآیند توسعه محصول | ایده پردازی: طوفان فکری، مدل اسکمپر، ایدهها از کجا میآیند؟ ایده پردازی: اعتبارسنجی ایده محصول ایده پردازی: نیازمندیهای ایده پردازی: اطلاعات، دانش پایه حوزه،زنجیره تامین، مجوزها ایده پردازی: تحقیقات بازار ایده پردازی: پورتفولیوی محصولات تعریف محصول: بررسی و تحلیل مشتریان تعریف محصول: دسته بندی مشتریان تعریف محصول: تعیین پرسوناهای مشتریان تعریف محصول: تعریف محصول متناسب با بازار نمونهسازی: پروتوتایپ نمونهسازی: کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) نمونهسازی: ماکآپ تولید محصول: تصمیم خرید، تولید یا استفاده از سایر محصولات تولید محصول: تهیه نقشه راه تولید محصول: تهیه بک لاگ و یوزراستوری تولید محصول: اولویت بندی بک لاگ تولید محصول: تعیین متدولوژی تولید محصول: طراحی محصول تولید محصول: تست محصول، نوشتن تست سناریو و تست کیس تجاری سازی و فروش: پکیج کردن محصول در مدلهای درآمدی تجاری سازی و فروش: برنامه ریزی ریلیز تجاری سازی و فروش: تهیه مستندات مورد نیاز تیم بازاریابی و فروش و پشتیبانی اندازه گیری و بهبود: اطمینان از صحت دلیوری و صحت استفاده محصول اندازه گیری و بهبود: بررسی دادههای مشتریان اندازه گیری و بهبود: تحلیل اطلاعات استفاده از محصول و رفع مشکلات محصول اندازه گیری و بهبود: مدیریت کیفیت محصول |
مدیریت محصول و تیم محصول | تاریخچه مدیریت محصول تعریف مدیریت محصول انواع مدیر محصول (تفاوت B2B و B2C) وظایف مدیر محصول و جایگاه در چارت سازمانی ساختار واحد محصول معرفی نقش های واحد محصول و وظایف آنها ترندهای مدیریت محصول تفاوت مدیریت محصول در حوزه های مختلف صنایع مدیریت نوآوری در تولید محصول اهمیت آینده پژوهی در مدیریت محصول رزومه نویسی و مصاحبه کردن و مصاحبه شدن در حوزه محصول |
متدولوژی توسعه | تفکر استراتژیک، استراتژی محصول، تفکر سیستمی تفکر چابک اسکرام کانبان بررسی KPIهای مدیرمحصول، تیم محصول و محصول |
طراحی محصول | طراحی محصول تجربهٔ کاربری |
مهارت های نرم مدیر محصول | مهارتهای نرم: مدیریت ارتباطات، مدیریت زمان، مدیریت بحران، مهارت ارائه مهارتهای نرم: رهبری و ویژگیهای مدیر محصول، توانایی حل مسئله مستندسازی |
دانش بازاریابی برای مدیران محصول | انواع بازار، روش های تحقیقات بازار، روش های دریافت بازخورد، ارزیابی ایده، A/Bتست |
دانش فنی برای مدیران محصول | زبان های برنامه نویسی، ساختار معماری نرم افزارها، معماری اطلاعات، انواع پایگاه داده، پکیجینگ و ریلیز محصول؛ کار با داده ها (جمع آوری داده ، نمایش داده ها، تحلیل دادهها، هوش تجاری و داده کاوی، ابزارهای کار با داده، خطاهای کار با داده) |
دورهی مدیریت محصول آنسو
مدیریت محصول یک شغل میانرشتهای محسوب میشود. در مشاغل میانرشتهای، کسب دانش و مهارت کافی در همه زمینهها زمانبر است. همچنین در بعضی مباحث منابع آموزشی مناسب در دسترس نیست. ضمن اینکه با توجه به تغییرات بسیار سریع فضای کسبوکار فناوری اطلاعات، منابع آموزشی بهسرعت از رده خارج میشوند.
در این شرایط، شرکت در دورههای آموزشی و کسب اطلاعات مبتنی بر تجربه اساتید بهصورت فشرده و منسجم، یکی از روشهایی است که به کسب دانش بهروز و مبتنی بر تجربیات دنیای واقعی، کمک میکند.
همچنین در مباحث پیچیدهای مانند مدیریت محصول، درصورتیکه مباحث آموزشی فقط بهصورت تئوری آموزش داده شوند، ممکن است برای دانشپذیران در دنیای واقعی قابل پیادهسازی نباشد. درنتیجه نیاز است اتصالی بین آموزشهای دادهشده در کلاس و تجربیات و مشکلات واقعی کسبوکارها برقرار کرد تا آموزشهای دادهشده، در ذهن شرکت کنندگان نهادینه شود.
بر این اساس، دوره «آموزش مدیریت محصول» با تمرکز بر کاربردی بودن مباحث آموزش داده شده برنامهریزی شده و برگزار می شود.
مخاطبان دوره
- مدیران محصولی که علاقهمند هستند دانش خود را گسترش دهند تا بتوانند محصولی که درحالتوسعه آن هستند، را به شیوهای درست هدایت کنند.
- مدیران محصولی که علاقه دارند با بهبود توانمندیهای خود فرصتهای شغلی بهتری برای خود ایجاد کنند.
- مدیران استارتاپ ها و کسبوکارهای کوچکی که امکان جذب مدیر محصول را ندارند و نیاز دارند با گسترش دانش مدیر، وظایف مدیر محصول را به انجام برسانند.
- کارشناسان محصول، مالکان محصول و طراحان محصول که تلاش میکنند با بهبود توانمندیهای خود در آینده امکان فعالیت بهعنوان مدیر محصول را برای خود ایجاد کنند.
مزایای دوره
- آموزش مهارتهای نرم
- کوچینگ و منتورینگ رایگان تا ۲ ماه پس از اتمام دوره
- معرفی شرکتکنندگان برتر به پذیرندگان کارآموز پس از پایان دوره
- بورس ۴ شرکتکننده در صورت داشتن شرایط لازم
مدرسین دوره
سارا حلمزاده
مشاور مدیریت محصول در شرکتهای فناورانه
سارا حلم زاده، مشاور مدیریت محصول در کسب و کارهای فناورانه، تجربه همکاری با سازمان های موفقی همچون صباایده، بانک آینده و فناپ را در کارنامه خود دارد.
آرمان فاطمی
موسس و مدیرعامل
آرمان فاطمی، بنیانگذار و مدیرعامل واکاویک و فارغالتحصیل رشتهی مهندسی کامپیوتر-سخت افزار و کارشناسی ارشد رشته MBA از دانشگاه صنعتی شریف است که در این رویداد ما را همراهی خواهد کرد.